måndag 21 maj 2012

Agility i Skellefteå

Årets första agilitytävling är avklarad.
Vi åkte alltså upp till Skellefteå i fredags och klämde in oss i en liten stuga på campingen. Tre personer och sju hundar, en bäddsoffa och en luftmadrass. Blev trååångt men det gick bra.
På lördag morgon debuterade jag och Betty i hopp trean. Jag var nervös och det gick inte särskillt bra. Jag glömde var jag skulle vara och missade lite byten, visade hindren dåligt för Betty och var allmänt klantig men vi kom runt utan disk. Massa tidsfel dock. I agilityklassen gick det bättre. Betty var seg och jag fick peppa henne hela vägen men vi nollade och tog en andra plats med pinne. Andra pinnen i agility två.
Sally hade bra fart men vi blev diskade, hon gick bakom ryggen på mej fast jag visade henne var vi skulle och tog ett hinder från fel håll.Hon hade bra fart och tyckte det var kul.
Sen fick ju även Effie starta i hopp 1 medium. Hon tyckte det var superkul. I slalom gick hon ur vid näst sista pinnen och enligt de nya reglerna ska man börja om från början då men det struntade jag i och körde  vidare. Så då blev hon diskad. Ville inte börja tjafsa med henne utan bara köra för att ha kul. Och hon var jätteduktig! Hon har ingen aning om att hon blev diskad.

Söndagen började oxå med hopp tre och då var jag inte lika nervös. Första halvan av banan kändes riktigt bra, sedan gick Betty ur slalom vid sista pinnen två gånger så där blev det 10 fel och så tog det massa tid. Andra halvan av banan blev lite svajig och kändes inte så bra men vi kom i mål iallafall.
I agilityklassen hade hon fått upp farten igen och var superhärlig att köra. Fina svängar och ett kanonbra slalom. Men vid balansbommen springer hon förbi uppfarten så jag fick ta tillbaka henne och göra om den. Konstigt nog så räckte det till en andra plats så vi fick gå fram och hämta pris.
Sally hade jätte fin fart och lyssnade rätt så bra ända fram till en svår sväng där hon hade siktet inställt rakt fram så där blev det ännu en disk. Före och efter disken gick hon jättefint så jag är ändå rätt nöjd, men hon borde ha tagit den svängen för jag var där och visade.
Effietanten var taggad och vi gjorde faktiskt ett nollat lopp! Ja nollat på hinder, det blev 2,92 tidsfel men en tredje plats! Duktiga tanten!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar