onsdag 16 maj 2012

Hoppstå

Igårkväll var vi ut till brukshundklubben och tränade Rallylydnad. Vi ska ju tävla den 26-27 maj så det tål nog att vi tränar. För jag blev ganska snabbt medveten om att två av mina tre hundar inte kan "stå"
De ska alltså kunna ställa sig upp och stå stilla från sittande. Fattar ingenting säger Betty och Effie. "Du sa ju sitt och nu ska jag inte sitta, nä jag tror du lurar mej så jag sitter kvar!"
Så nu är det hårdträning på "stå" som gäller! Har funderat lite på hur jag ska lära in det hyffsat snabbt och helst utan att behöva visa med handtecken. Har sett vissa som lärt in ett stå med hopp före. Såkallat hoppstå. Hunden hoppar upp med frambenen och ställer sig. Låter avancerat men jag tror inte det är så klurigt. Alltså "stå" kommer att betyda hoppa upp med framtassarna och stanna stående med framtassarna helt stilla på marken. Det blir en tydligare rörelse än att bara resa upp rumpan från marken, som jag tror Effie gör utan att vara medveten om vad hon gör, och det ska alltså bli tydligare för hunden och även föraren att hunden faktiskt "gör" något.
Började träningen nyss här i köket. Betty tror jag börjar fatta efter två korta pass. Iallafall det där med det lilla skuttet. Effie vet jag ju är lite segare när det ska läras nya saker men hon försöker verkligen och jag är så glad att hon testar andra saker än att skälla när jag ska träna med henne. Hon skäller när hon blir frustrerad, när hon inte fattar, när hon blir för ivrig, kort sagt när hon är okoncentrerad. Men dessa två korta pass har hon varit tyst och jobbat! Duktig tant!

1 kommentar: