måndag 16 september 2013

Sally 8 år, agility och heelwork

 Vi har haft några intensiva dagar här...
I torsdags gick jag och Betty agilitykurs för Camilla Brundin som driver företaget Apropåhund.se
Det var blindbyten, tyskar, jaakkos, timing och när ska man använda vad...
Mycket bra kurs!!
Betty klarade även av att hålla igång hela dagen, visst var hon trött på eftermiddagen men inte så farligt som jag trott att hon skulle vara.
På kvällen var det föreläsning i bananalys. Agility såklart.  Även den var väldigt intressant och hölls av Camilla.
 
Lördagen spenderades på brukshundklubben här i Umeå för att tävla agility med Betty.
Det var bara klass 3 och därmed en ganska liten tävling. Vi fick totalt fyra starter, två i agility och två i hopp.
Agilityloppen blev två diskningnar. Men jag var ändå nöjd med loppen.
Hopploppen lyckades vi faktiskt nolla. Första loppet tyvärr med några små tidsfel som ändå räckte till en andraplats och en SM pinne. Andra loppet kom vi på fjärdeplats.
 
Söndag så var det Sallys tur att tävla. I heelwork.
Vi gjorde två starter i klass 1. Första starten var jag lite nervös. Sally var nästan övertaggad så vi missade lite sidbyten och några småsaker. Men jag var så nöjd iallafall.
Andra starten tyckte jag gick bättre. Hon var taggad men inte så att det kändes som om hon skulle sticka iväg på ett ärevarv runt planen. :)
Bytena satt och timingen var riktigt bra.
Så jag blev faktiskt lite förvånad när vi fick högre poäng för den första starten. Totalt 26 poäng och en tredjeplats. Poängen räckte även till uppflyttning till klass 2 om vi skulle vilja det.
Den andra starten gav oss 25,40 poäng och tyvärr inte uppflyttningspoäng. Sally hade inte hållit positionen tillräckligt bra för att vi skulle få tillräckligt höga poäng på utförande. Men vi kom på en första plats iallafall. (att vi var enda startande i klass 1 B behöver vi ju inte prata så högt om... )
 
Och mitt i allt detta tävlande så fyllde faktiskt Sally 8 år!!
Det blev lite extra pussande på prinsessan i lördags.
 
Sally med sina heelwork-rosetter.
 
Effie som haft ont i en tå har fått vila lite extra och verkar nu okej. Hon har slutat halta och svullnaden är borta. Nu får hon följa med på promenader som vanligt igen.

1 kommentar: