måndag 5 januari 2015

Ett täcke i skogen

Idag har Effie skrämt mej!
Slutade tidigt idag så jag tog med alla brudarna på en skogspromenad. Det snöar, alla tre var lite extra spralliga så de hade ganska bra fart under tassarna. Det var jättehärligt! 
Vi gick faktiskt bara rakt ut i skogen, följde några rådjurs-stigar ibland, bara gick. Såg ett litet hus i skogen som jag aldrig sett förr. Måste vara nån som satt upp som älgpass. Det såg nästan ut som ett utedass. Det hade gått mycket rådjur på ett ställe så Sally och Betty gjorde ganska vida lovar runt mej men Effie var duktig och höll sig nära. 
Sedan när vi bara hade en liten bit hem så försvinner Effie. Inte så att jag hinner bli orolig. Men det är ju inte lönt att ropa på henne för hon hör ju ändå inte. Så jag stod och väntade en stund sedan börjar jag gå hemåt i sakta mak. Och efter någon minut så kommer tanten lufsandes efter mej. Bara det att hon saknar något. Sitt röda fleecetäcke.  Det är då jag blir rädd. Hon har alltså fastnat någonstans i skogen. Som tur var kommit sig ur täcket och gått ikapp mej. Men tänk om hon inte tagit sig ur täcket?  Jag som ofta har kläder på hundarna, inte så ofta halsband på när de är lösa men täcke eller overall eller reflex och blinkhalsband. Ska jag våga mej ut i skogen igen med lösa hundar med kläder på? 

Täcket som nu finns någonstans i Kullaskogen kanske vi aldrig hittar igen men det är det då värt i så fall, för Effie följde med hem!

2 kommentarer:

  1. Ja, det var verkligen tur att hon kom loss! Hoppas du hittar täcket, det kan ju vara intressant att se var hon fastnade!
    / Mamma

    SvaraRadera
  2. Oj, här händer det saker när jag inte kollat bloggen på ett tag. Jag har tänkt på det med att fastna när de har täcke, halsband eller reflex. Knepigt hur man ska göra. Men smarta Effie har löst det genom att lirka sig ur.

    /Ylva

    SvaraRadera