onsdag 1 juli 2015

SM äventyret

Resan mot Linköping startade redan på onsdag eftermiddag. Jag och Betty tog bilen och körde ner till Iren utanför Nordmaling. Hon skjutsade sedan in oss till resecentrum i Nordmaling. Där fick vi sitta och vänta en stund på vår skjuts men det var faktiskt riktigt skönt att bara sitta stilla på en tyst och lugn plats. Det kändes verkligen att jag behövde det efter all stress med Effie, skola, tävlingar mm.
Vi blev iallafall upplockade av Carin och Kurt och deras tre hundar för vidare färd till Sundsvall där vi sov i en mysig liten gäststuga.
På torsdag morgon fortsatte vi mot Linköping. Det blev några stopp för att äta och rasta hundar och stela ben. Jag bodde med ett helt gäng Umebor i ett stort och fint hus i Ekängen utanför Linköping. Helt perfekt! 

På fredag var det veterinärbesiktning. Vi var tidiga så vi kom fram ganska fort, kön blev snabbt lång och det tog en jäkla tid! Veterinärerna var minst sagt grundliga. Betty gick iallafall igenom sin besiktning utan problem. 

På lördag hade vi banvandring direkt på morgonen kl 7,50. 
Det var en ganska "lätt" bana. Inget supersvårt, ganska ordentliga avstånd och bra linjer. En rolig bana som kändes bra.
Jag och Betty startade som nr 67. Jag var inte så nervös som jag hade varit rädd för. Lite pirrigt var det såklart. Publiken var ganska långt ifrån banan uppe på en läktare och det tyckte jag var skönt! 
Betty snubblade till i starten men rev inte eller så, hon hade bra fart. Men tyvärr blev det fel ingång i slalom som var hinder nr 4. Jag tyckte att jag var bra placerad men hon gick in i andra porten. Så det var bara att ta om. Sedan tror jag att hon hade så bra fart att hon inte riktigt hann parera portarna i slutet så hon valde att hoppa över en port. Jag hann tänka att jag skulle gå tillbaka och ta slalomet en gång till men gjorde inte det iallafall. Jag fortsatte som om inget hänt och vi blev diskade. Men såklart körde vi vidare vårt lopp och det kändes riktigt bra! 
Resten av lördagen tittade vi på de andra duktiga ekipagen och så på lagtävlingen. Jag var ganska trött när vi kom hem så det blev en ganska tidig kväll.

Söndagen inleddes med finalerna för lagen. Vi tittade och hejade på lag Krutrök. Det enda norrlandslaget. 
Sedan var det final för large. De hade en klurig bana som såg riktigt rolig ut. 
Efter large var det small. Nu hade jag startnr 3 men startnr 1 hade strukit sig. Agilitybanan var också riktigt rolig och fartig. A-hindret skulle tas två ggr och så var även gungan och balansen med. Hörde några som klagade på att det var så många kontaktfält med. 
Den här gången fixade vi slalom. Kontaktfälten  på A-hindret funkade bara bra men tyvärr tog Bettan ett rejält skutt över kontaktfältet på balansbommen så det blev fem fel. Men hon hade jättebra fart, vi fick till bra svängar och det kändes jättebra! Hon är så rolig att köra med nu, härlig fart och attityd!
Det är så kul att ha fått vara med och tävla på SM! Det är en härlig stämning med så mycket publik och så många duktiga förare och hundar. 
Efter att medium var klara så letade jag reda på dem jag skulle åka med mot Göteborg och så packade vi in oss i bilen där för att åka till Calle.

SM har verkligen varit ett äventyr, så kul och spännande. Inte så läskigt som jag föreställt mej! Och Betty är verkligen en underbar liten hund! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar