lördag 7 maj 2011

Lydnadstävling

Så har vi då tävlat igen i lydnadsklass 1 jag och Sally. Igårkväll var det snöblandat regn och jag var nervös! Tänk om det skulle regna när vi skulle tävla, då vill inte Sally ligga i det blöta och det kan man väl förstå.
Men idag har solen lyst och det var perfekt väder för tävling!
Vi hade startnr 2 men klass 2 var före oss så vi hade lite tid att sitta och kolla ( och lugna nerverna)
Platsliggning med 6 hundar, det var 12 startande, Sally låg mellan en korthårig Collie och en springer spaniel. Eller låg och låg, hon låg en liten stund sen fick hon inbillade löss eller nåt och var tvungen att sätta sig och klia sig på rumpan. Jaha, tänkte jag, sitt kvar där då så har vi iallafall 5 poäng, men när det var 10 sekunder kvar steg hon upp och kom travande mot mej med lite sorgset hängande svans. = 0 poäng.
Tandvisning: 10
Linförighet: 9 snett sättande, pos. ( hon har nästan helt slutat hoppa på mej när hon ska in i utgångsposition men sätter sig snett istället så det ska vi jobba på. Men en 9:a är ju bra!!)
Läggande: 8 ngt sent läggande, dk avslut (Jag tyckte nog hon la sig snabbt men.. Sen fick jag säga till två ggr + visa med handen när hon skulle sätta sig igen. Hon ryckte till men satte sig inte direkt så det var helt klart dubbelkommando)
Inkallande: 9,5 avslut, bra fart ( hon satte sig snett men korrigerade sig själv. )
Ställande: 7 sent stående ( hon gick säkert tre steg innan hon stannade)
Apportering: 0 tar ej ( förvånade va? den där äckliga träbocken vill hon inte ha i sin mun)
Hopp över hinder: 10 (Härligt!! kan inte bli bättre)
Helhetsintryck: 10 glatt och trevligt ekipage ( såklart!!)
Totalt 141,5 poäng så det blev ett 2:a pris. Det var väl bra? Men tänk om hon legat kvar på platsen, då hade vi haft ett 1:a pris...
Nästa gång...

2 kommentarer:

  1. Jag är ju inte så kunnig i detta med lydnad, men jag tror i alla fall att ni var duktiga! Skulle ha varit roligt att få vara med och se!
    Kram!

    SvaraRadera