torsdag 18 juni 2015

Vila i frid älskade Effie

I fredags var jag och Effie till veterinären för hon hade varit slö,  ätit dåligt och druckit mycket.  Hennes klåda hade blivit värre trots kortison och hon hade blivit ganska mager. Vi tog blodprov som visade att njurarna var väldigt dåliga.  Hon hade även ett blåsljud på hjärtat. Hon skulle aldrig bli bättre utan det skulle bara bli sämre. Allt från någon vecka till några månader men det var dags att börja fundera på att avsluta.
Jag har så klart vetat att Effie inte skulle leva för alltid men nog trodde jag att vi hade något år kvar tillsammans.
Helgen som var var jättejobbig.  Jag var sekreterare på klubbens rallytävling och även om det var tufft så var det bra att ha något annat som upptog tankarna. Jag har sovit dåligt och gråtit så många gånger.
Effie har varit som vanligt. Hon har kanske varit lite förvånad över all god mat hon har fått och alla pussar hon har fått.
Jag bestämde mej ändå ganska fort att inte vänta tills hon skulle vara jättesjuk. Det kändes inte rätt mot henne. 

Så idag har min älskade Effie fått somna in.
Vi har varit ute i skogen, hon har badat lite i dammen, ätit god mat och tuggat på ett stort älgben.
Hon somnade lugnt och stilla i mitt knä. Effie blev nästan 13 år.  Tänk så mycket roligt vi har gjort under de åren!

Jag vet att det var rätt beslut. Jag är ledsen men känner ändå en lättnad.
Effie kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta ♡

1 kommentar:

  1. Finaste Effie, som fick ett så härligt liv tillsammans med dig Sofia. Jag är evigt tacksam för det aktiva liv du gav henne och jag vet att hon betydde mycket för dig. Minnena från då du hämtade henne är starka. Nästan som att det vore igår. Du gjorde en resa över nästan hela Sverige för att hämta din vän.

    /Ylva

    SvaraRadera