måndag 14 mars 2011

Apportering

Under veckan har jag varken kommit framåt eller bakåt med apporteringen med Sally. Ibland har hon tagit den och ibland har hon inte ens tittat åt den.
Så igår på kursen tog vi tag i det och nu är det Sally som ska jobba, inte jag som ska leka med apportbocken. Av fem försök så sprang hon och hämtade den fyra gånger!!! Ingen ingång, lite tugg och flams, hon tappade den och tog upp den men hon tog den i munnen och bar den!!
Oj så nöjd man blir.
Nu på morgonen tog jag ut Sally för ett träningspass med apportbocken. Första, andra och tredje försöket gick bra. Hon tvekade lite första gången men gick och hämtade den. Sen fjärde gången så höll jag på att knocka henne med apportbocken. Tjong, rakt i skallen!
Sally pep till och knep med ena ögat, blev lite låg.
Det första man vill göra då är att trösta, "förlåt lilla gumman, det var inte meningen. Kom ska jag pussa och blåsa" FEL FEL FEL!!!
Klappa om och så leka en stund!
Det är svårt men jag lekte lite med henne, berömde och uppmuntrade och så körde vi en apportering till. Jag höll nästan andan för jag tänkte, "nu har jag förstört apporteringen för all framtid, j-a idiot!! Hur klantig får man vara?"
Men utan någon tvekan sprang hon ut och hämtade apporten! Puh! Vilken lättnad!!
Vi har såklart låååångt kvar till en färdig apportering men ett litet litet hopp har tänts hos mej, kanske kan vi få en 5:a på tävlingen i Åsele...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar