tisdag 3 april 2012

Lydnadstävling snart

Min och Sallys lydnadstävling närmar sig med stormsteg. Och jag är inte alls peppad på att träna lydnad... Kan väl säga som så, att vi är inte tävlingsklara. Platsliggningen är som vanligt ett osäkert kort men den är lite lättare nu motför förra gången vi tävlade. Längre avstånd mellan hundarna och mindre avstånd mellan mej och Sally gör ju att hon känner sig lite tryggare. I Lördags gjorde vi två platser och båda gångerna låg hon bredvid stora svarta hundar och låg jättefint och helt fokuserad på mej. När det gäller linförigheten så är inte uthålligheten riktigt på topp, hon kan börja kolla runt och även gå in i frontposition som vi tränat en del på för rallylydnaden så där måste vi träna position och uthållighet. Läggande under gång gillar hon ju men ibland kommer inte armbågarna ända ner i golvet. Inkallningen är riktigt bra, hon använder inte mej som stopp när hon ska vända och sätta sig i utgångsposition. Ställande under gång funkar ganska bra men inte så att jag är säker på att hon verkligen stannar... Hopp över hinder borde funka bra om jag kommer ihåg att ge henne ordentligt med plats både före och efter hindret så hon kan ta ett riktigt galoppsprång innan hindret. Hon slog i hindret en gång för några veckor sedan och har varit lite tveksam men nu är hon välfriserad runt ögonen så hon ser då ordentligt nu iallafall. Och hon gillar ju att hoppa! Apporteringen går faktiskt framåt. Hon har hållit apporten i 7 sekunder nu och i Lördags fick vi låna en jättebamse apport som hon efter lite övertalning iallafall höll i typ 1 sekund. Men en så stor apport får hon inte på tävlingen, då protesterar jag. Har vi kvar nåt moment då? Tandvisning, ja den ska inte vara nåt problem. Men som sagt måste jag träna mer!!!
Imorgon får vi paket, jag och hundarna. Kommer med lastbil nån gång mellan 8 och 11. Det blir spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar