lördag 14 april 2012

Sallys lydnadstävling

Bästa Sally!
Igår hade vi typ genrep på lydnaden och det gick inte så bra, lite funderade jag nog på att stryka mej från tävlingen för sanningen att säga så har jag varit alldeles för dålig på att komma mej för att träna.
Men å andra sidan så var ju anmälningsavgiften betald och hon är ju inte helt okunnig så vi for på tävlingen iallafall.
Hade startnummer 2 men hund 1 var struken så vi fick börja. Lika bra det så slipper jag vara nervös så länge...
När linförigheten började fick jag tänka till lite när tävlingsledaren började med att säga höger om march, ska jag helt om eller bara svänga höger tänkte jag. Har inte blivit kommenderad sedan i maj då vi tävlade lydnad sist. Men det löste sig.
Hon var bra med hela tiden men hon går liksom lite snett framför mej med rumpan lite vriden utåt. Sött men inte optimalt.


Betygen blev som följer:
Domarens kommentarer i svart, mina i blått:
Linförighet: 8,0 snett sättande, växlar position, plogar, vida svängar. Kan bara hålla med.
Läggande: 7,5 transport, långsamt läggande, DK. Transport vet ej, kanske inte riktigt med. Ja långsamt läggande och antagligen gör jag något mer än bara säger ligg för det blev visst ett dubbelkommando.  Jag är ändå nöjd att hon låg tills jag kom tillbaka till henne och sa åt henne att sitta upp.
Inkallning: 9.0 DK lämnandet, ngt ur pos avslut. Jaha, ett till DK som jag inte vet att jag gjort och visst hon sätter sig lite snett men annars mkt bra!
Ställande: 5,5 Mkt långsamt ställande, DK, snett sättande. Blev flera steg innan hon stannade så helt okej var det inte. Tittade bak på henne så det är nog varför jag fick ett DK. Tänkte inte på att hon satte sig snett, var bara glad att hon inte satte sig före mitt kommando!
Apportering: 5,0 Mkt tveksamt gripande, flyttar sig. Ja tveksam är väl det minsta man kan säga. Fick säga apport tre gånger innan hon försiktigt tog den för att släppa efter typ en sekund. Och ja hon backar och lyfter framtassarna för att det är så äckligt att hålla apporten. Men vi fick poäng iallafall!
Hopp över hinder: 9,0 Ngt snett sittande i start, ngt ur pos avslut. Ja, så var det.
Platsliggande: 10 Hon låg blickstilla hela tiden och tittade koncentrerat på mej.
Tandvisning: 10 Inga problem
Helhetsintryck: 7,5 Pigg och glad hund, några små missar.

Så totalt blev det 162 poäng och ett första pris. Gränsen för första pris går vid 160. Det blev en nionde plats och jag är supernöjd!


Prinsessan fick fira med ett tuggben med laxfyllning. Och kolla så fint hon sitter och håller benet. Om det var tuggben de skulle hålla på tävling skulle det nog inte vara några problem!

1 kommentar: