fredag 28 mars 2014

Effie till veterinären

I tisdags var jag med Effie till veterinären. Hon har börjat slicka och klia sig maniskt på insidan av låren mm. Och sedan har hon ju även haft problem med sina ögon från och till under ett längre tag, samt att hon ibland får en liten "knöl" på nosen som varar sig lite. Min tanke var att det är någon obalans i kroppen som gör att små infektioner lättare bryter ut. Veterinären var inne på samma sak.
Så det blev blodprovstagning och även ett urinprov. Effie måste vara bland de lättaste hundarna att ta urinprov från. Vi gick ca 15 meter från dörren till hörnet på huset, hon vänder upp rumpan mot väggen och lyfter lite på ena bakbenet och kissar. Bara för mej att stoppa dit skålen och fånga upp lite. Lätt som en plätt och vi var inne hos veterinären inom två minuter.
Veterinären kunde direkt se att hon har lite blod i urinen och att det även var ganska mkt protein i.

Igår fick vi provsvaren från blodprovet. Hon ligger lite på gränsen till lågt på ett proteinvärde men inget onormalt. Lite högt på kalk men även där inom normalvärdet. Njurvärdet såg bra ut.
Men alltså, högt protein i urinen, lite lågt i blodet. Så veterinären vill kolla upp ifall det kan vara något med urinblåsan, att det inte är något där som "producerar" protein eller att det läker protein någonstans ifrån. Så det blir ultraljud på onsdag. Mest för att kolla upp innan vi ev sätter in kortison. 

Sedan vill hon ev att jag ska börja ge ett veterinärfoder. Jag är inte alls sugen på det. Effie och Betty äter ju färskfoder nu och jag vill helst inte byta tillbaka till ett torrfoder. Sedan tycker jag det är viktigt att hundarna äter svenskt kött. Och det är garanterat inte det i nåt av veterinärfodren. Det enda svenska fodret med svenska råvaror är Magnusons (iallafall som jag förstått det) sedan vill jag att det ska vara så lite spannmål och andra konstigheter som möjligt i hundmaten.
Så ett foderbyte vill jag försöka undvika så långt det är möjligt.

Effie är iallafall pigg och glad, och nu när hon fått kortisonsalva för klådan så har det blivit mkt bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar