söndag 27 september 2015

Betty

Jag har ju glömt att skriva om Bettys återbesök hos veterinären. Det var alltså i tisdags (söndag idag)
Tyvärr hade såret inte läkt. Det såg ungefär likadant ut som veckan innan. Och tyvärr så hade Betty fått frukost som vanligt på morgonen så de kunde inte söva henne på tisdagen och åtgärda ögat. Så det blev ett besök till i onsdags. Då fick Bettan vara utan frukost.
Så vi var där kl 8 och Betty fick lugnande och så fick jag lämna henne där några timmar. 
När jag hämtade henne hade veterinären skrapat hornhinnan där såret var för att få en ren yta. Sedan är tredje ögonlocket uppsytt över ögat för att skydda ögat och låta det läka bättre. På ovansidan av övre ögonlocket sitter en dränageslang som jag antar bara sitter där för att hålla fast stygnen bättre?
Så nu har hon tratt och får andra mediciner varje dag. Hon är otroligt duktig med tratten! Hon tycker att det är jobbigt att hon inte kan klia sig i ansiktet och på halsen och att hon inte kan tvätta sig som vanligt men hon går som vanligt och hoppar lätt upp i sängen med tratten på. Hon får vara utan korta stunder när hon äter och när jag har stenkoll på henne men hon får inte komma åt att klia runt ögat och fastna i något stygn. Ute har hon bara fått gå i koppel. Och inte heller Betty kan gå i flexikoppel! Alldeles för väluppfostrad för att dra i koppel!

Jo medicinerna, åkte ju på onsdag em för att hämta ut. Jag var lite sen så de hade bara öppet i en halvtimma till när jag kom till Apoteket. Och så hade de inte båda sorterna hemma! Metacam fick jag ut men vetrimoxin fanns inte och de skulle inte få hem förrän på fredagen. Jag behövde ha på torsdag morgon. Men då kollade hon i kassan med ett några andra apotek i stan och där fanns det vetrimoxin. Och som tur var så fanns det även på Apoteket vid lasarettet och de har öppet till kl 20. Så det blev en tur till andra sidan av stan för att få tag i mediciner. Tog hela eftermiddagen...

På torsdag ska vi tillbaka till veterinären och ta bort stygnen. Hoppas verkligen att allt ser bra ut då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar