tisdag 18 oktober 2011

Agilityträning

Igår var vi på klubben och tränade agility. Det var någon som byggt upp en bana där nummerskyltarna stod kvar ute så vi körde den banan. Det var lite klurig start och en lite knepig ingång till slalom för det var så långt avstånd från hindret innan och hunden var tvungen att passera två hinder som inte skulle tas innan slalom. På ett ställe skulle hunden ut och ta ett hinder från "baksidan" efter en raksträcka som gjorde att man lätt kom långt efter och hunden tog hindret från fel håll.
Jag började med Sally. Starten fick vi testa ett par gånger innan vi fick till den men sen gick det otroligt bra att få henne runt hindret som skulle tas från "fel" sida. På slutet var platta tunneln med och den var blöt... Sally gick igenom men med hjälp från mej. Hon gillar inte blöta tunnlar...
Men det som jag var mest nöjd och förvånad över var att hon gick gungan hur fint som helst. Lite tveksamt första gången, mer fart andra gången och tredje gången så travade hon över med bra fart och verkade inte alls brydd! Helt otroligt!
Det gör ju att jag tänker att kanske, kanske kan vi starta i agilityklassen nästa sommar...
Annars så var Sally nästan lite väl lyhörd igår, hon tog inte hinder om jag inte var väldigt tydlig med var hon skulle och vände på en femöring om jag vred mej lite för tidigt. Hon är svårkörd den bruden men kul nu när hon verkligen vill träna.
Betty gick kanon. Hon har varit lite seg och antagligen är det pga löpet men igår var det tull fart. Hon är så följsam och lätthandlad. Vi behöver dock träna på att hon kan gå ifrån mej och jobba lite mer självständigt.
Sen blev det även lite lydnadsträning med Sally. Det kan tänkas att vi startar lydnadsklass 1 i Vännäs den 27/11. Hon kan ju egentligen alla moment utom apporteringen, så om jag bara tränar lite målmedvetet ska det nog bli bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar