söndag 30 oktober 2011

Rallylydnadstävling

Idag hade vi avslutning på rallylydnads kursen i Nordmaling. Det var alltså som en tävling med lottad startordning, banvandring osv. Eftersom jag skulle gå med tre hundar så blev det så att Betty startade som nr 1, Effie som nr 4 och Sally som nr 8.
Betty var hyfsat med och hade rätt så bra kontakt. Hon är ju inte den som går fot direkt och att sätta sig rakt är inte hennes grej. Vi missade momentet sitt, stå för det kan hon inte, sedan blev det några kluriga snurrar som inte skulle varit med men jag är nöjd.
Effie var aningens galen och skällde rätt så mycket. (Tydligen blir hunden diskad om den skäller mycket) Hon tycker att det är rätt onödigt att gå fot och gled iväg ett par gånger. Även Effie gjorde en extra snurr i en sväng 270vänster. Men för att inte ha tränat just nåt så tycker jag hon skötte sig bra.
Sally var jätteduktig! Vi fick avdrag för att hon hoppade lite på mej men jag är supernöjd med henne.
Det jag måste tänka på är att ha lite längre koppel och så kände jag att jag gick lite väl nära vissa skyltar så det blev trångt för hunden. Och så ska man nog gå banvandringen lite mer än jag gjorde och tänka efter var man ska svänga. Det gör jag ju på agility...
Jag hoppas att det blir någon officiell tävling här i närheten till våren/sommaren som inte krockar med någon agilitytävling.
Med Betty ska jag träna på positioner i fot och i sitt/ligg/stå. Hon är så snabb så hon hinner långt när hon inte är riktigt koncentrerad på vad jag vill. Och att sitta stilla är svårt!
Sally vill jag få rakare i position framför mej och så tror jag det är dags att börja träna med henne på höger sida. Det borde jag även göra med Betty...
Och Effie, henne har jag inga krav på, det räcker om hon är med och är pigg och glad.

1 kommentar:

  1. Tack för hälsningen i vår blogg. Vilken härlig blogg du har. Kul att läsa om Sally, jag känner igen så mycket av hennes beteende i våra tre bedlisar.
    Ha det gott
    Helena

    SvaraRadera