måndag 3 oktober 2011

Hundens dag

Igår var vi alltså på hundens dag. Jag skulle göra en agilityuppvisning med Betty så kl 9.45 var vi på brukshundklubben för att lasta hinder. Det blev bara en kort tunnel, tre hopphinder och ett slalom på 6 pinnar. Platsen där vi skulle hålla till var väldigt liten och lutade ganska bra så det blev en superenkel kombination.
Kl 11,30 var det dags för det första "framträdandet"
Det var inte så mycket folk där men jag berättade lite om hur agility går till och så visade jag med Betty. Jag var så nervös innan, mycket mer nervös än när jag ska in och tävla agility men det gick bra.
När vi var klara så var det bara att snabbt plocka undan alla hinder för nu skulle det bli freestyleuppvisning. Det var bara det att det var inte alls så. Freestylen var inte förrän ungefär en timma senare så alla som hade velat prova agilityhindren med sina hundar fick snällt låta bli.
Freestyleuppvisningen var jättebra när de fått ordning på musiken.
Ekipaget som visade ska iväg och tävla EM i Danmark nu i oktober och är även uttagna till Svenska Landslaget i freestyle. Hunden är svensk och norsk freestyle champion.

Det skulle även vara uppvisning av kantarellsök men där hade man blivit förkyld så det blev inställt.
Och så kl 13.00 var det agility igen. Denna gång var det ännu mindre folk där men jag körde på samma sätt och så lät vi hindren stå kvar efteråt. Det var uppskattat! Många kom med sina hundar och testade hopp, tunnel och slalom. Jag fick en hel del frågor så det var kul.

Det trista med hela arrangemanget var väl att folk var lite besvikna över att det var så lite. Bara en rasklubb fanns representerad (Golden Retrieverklubben)
Inga andra klubbar och jag vet att det finns fler i Umeå. Jag fick många frågor om Umeå Brukhundklubb och deras kursverksamhet som jag försökte svara på. Ett par fick höra av en kvinna att det var nog inte någon idé att gå till brukshundklubben för de hade blandras och då var jag tvungen att lägga mej i. Alla hundar oavsett ras är välkomna på BHK, även blandisar!
Sen hade det väl varit trevligt om man kunnat köpa fika eller en varmkorv där medans man stod och väntade i pissregnet.
Så mina förslag till nästa års Hundens dag är: fler uppvisningar (lydnad, skydd, rallylydnad mm) en tipsrunda med hundfrågor, olika prova på stationer, Brukshundklubben och Björkstadens hundklubb borde vara där och ha info om sina aktiviteter och kurser, kanske polisen kan visa något intressant, fika (vi har ju ett hundcafé i Umeå) fler rasklubbar som kan prata om sin ras.
Det går ju att göra hur mycket som helst om man bara vill!

Det var så tråkigt att prata med folk som kom dit och frågade: Är det här allt?
Nä, skärpning!

2 kommentarer:

  1. Vad synd att det blir så lite när det väl ordnas en sån dag! Pudelklubben var oxå där, syntes inte dom??

    SvaraRadera
  2. Hej therese.
    Jo det var flera pudlar där men jag trodde de bara var där och tittade.

    SvaraRadera