måndag 22 oktober 2012

Piteå och funderingar om Effie

Rallylydnadsinstruktörsutbildning, (puh vilket långt ord) var det för hela slanten i helgen. Vi blev hämtade på fredag em och åkte upp till Piteå där vi bodde på vårat vanliga ställe Campus Holmen i Öjebyn. Det hade blivit nån miss så i rummet där vi skulle bo tre stycken fanns det bara två sängar men det löste sig så bra att jag fick ett eget rum. Tyvärr var det ett gäng polacker som hade fest nästan hela natten. De började vid tre tiden och höll på tills vi åkte vid halv åtta så det blev inte så mycket sömn!
Själva kursen hölls på Grans Naturbruksgymnasium så jag kände mej som hemma där. : )
Vi har mest suttit inne och pratat om rally, instruktörens roll, hur man gör en kursplan och vad som ska ingå, relationsmodellen och även lite om vårt projektarbete. Det har varit väldigt intressant!
Vi har inte hunnit med så mycket praktiskt, det är ju i första hand vi som ska utbildas, inte våra hundar så hundarna har mest suttit i buren och sett på.
 
Effie fick vara "testhund" när vi skulle kolla på "vem är hunden". Alla blivande instruktörer stod och kollade på Effie när jag tog ut henne ur bilen. Vi gick så hon skulle få hälsa på alla om hon ville, det hade hon inte behov av. Vi fick leka lite med en trasa och med en boll och så skulle en av instruktörerna komma fram och hälsa och ev göra en hantering. Då var Effie galen, hon var ganska stressad av situationen och skällde hela tiden. Tror det var lite frustration och så ville jag ju inte säga åt henne när alla stod och skulle kolla så jag var väl lite mesigare än vanligt.
Hälsningen gick bra, personen hade godis i fickan så Effie försökte komma in i jackan på henne. Men någon hantering ville Effie inte alls vara med om, hon morrade faktiskt och backade undan, samtidigt som hon skällde konstant. Så hon som skulle hantera backade undan och jag fick visa att jag kan hantera och kolla tassar, tänder mm. En av kursdeltagarna är veterinär och sa att Effie skulle få munkorg på sig om hon skulle varit hos veterinären och de skulle måsta hantera henne.
Jag blir lite brydd över detta för jag upplever inte Effie som en hård hund och jag vill inte att andra ska se henne som farlig eller aggressiv. Hon pratar mycket men det är oftast inte mer än så. Och när vi varit hos veterinär så har hon aldrig morrat när de klämmer och petar på henne. Inte ens när hon hade så ont i munnen protesterade hon. Nu är hon ju aningens rädd för veterinären och blir ganska låg men aldrig har jag då varit orolig för att hon skulle bita någon eller varit med om att någon föreslagit munkorg tidigare.
Jag tycker att jag hör på Effie när hon morrar om det är allvar eller inte och oftast är det inte på allvar, mer ett spel för gallerierna, liksom att hon testar, kan jag komma undan om jag morrar lite. Tex när vi ska torka tassar, hon knorrar och drar undan tassarna men jag bara tar tassen och torkar. Om jag skulle låta henne komma undan med det var skulle vi då hamna? Eller vid kloklippning, öronrengöring osv. Jag känner ju egentligen bara en kerry och det är Effie så jag kan ju inte svära på att det är ett typiskt beteende för kerryn att vara "pratig" men jag tror att det är så. De låter mycket men mycket av det är inte på allvar, men att om man själv backar så tar de för sig mer och mer. Det är ju ändå en terrier.

3 kommentarer:

  1. Du har säkert rätt om Effies sätt...du känner henne utan och innan, men det märker ju oxå vi när hon är hos oss..att hon morrar "på skoj" så att säga! Hon är ju bara världsbäst, Effiegumman!:-) Kram! Mormorsmatte

    SvaraRadera
  2. Rätt! Kerrysar är pratiga (även rottweiler är kända för det)och många hundfolk missbedömer det. Särskilt sällskap eller bruksfolk. Terrierfolk brukar ta det med ro. Det är mycket vanligt på utställningar att just tikar morrar när domaren klämmer och känner men de bits inte. Morret är inte hot...mer lite lagom protest. Ungefär som ungar som gnäller när man ska få på dem ovaraller och allt på vintern. Ungen är ju inte arg på riktigt för det. Många Kerrysar låter även när de kurar ihop sig och ska sova, en suck och ett utdraget morr. Tror man att de är arga då? Absolut mott vid tasstorkning eller lyfta in i bilen. Särskilt gamla tikar tar till det, men hot inte. Skilj på hot och protest. Nä, om hundfolk lärde sig om många olika rasers egenskaper än att dömma alla hundar efter ett slags hår vore det bra! /Ylva (32 års erfarenhet av rasen)

    SvaraRadera
  3. Oj, blev lite konstig svenska i alllt engagemang.
    Mott ska vara MORR så klart och ett - mellan hot och inte... skulle sitta fint :-)
    /Ylva

    SvaraRadera