onsdag 14 november 2012

Lita på magkänslan

I måndags ringde jag veterinär och bokade en tid för Effie. Hon har varit trött och lite seg senaste 10-14 dagarna. Inte så mycket men lite seg på promenader och så sovit mycket inne. Hon löpte ju i början av oktober så tankarna om livmoderinflammation fanns där.
Nå, egentligen trodde jag väl egentligen att jag bara var sjåpig och lite nojjig men idag kl 9 hade vi iallafall tid hos veterinären.
Hon klämde och kände, lyssnade på hjärta och lungor, böjde ben och kände på leder.
Vi gjorde ett ultraljud för att kolla livmodern. Visade inte på någon förstoring av livmodern, hon har lite cystor på äggstockarna men det är inget ovanligt för en gammal tik och inget som är direkt farligt.
Urinblåsan tyckte veterinären däremot såg lite förändrad ut så ett urinprov skulle tas. Men först togs ett blodprov som skulle skickas på analys, kolla lever, njurvärden och sköldkörteln bla.
Sedan dags för urinprovet och det var nog det snabbaste urinprov de varit med om.
Ut genom dörren, gick över vägen till en gräsplätt, Effie satte sig och pinkade och jag var snabb med skålen och fångade pinket. Inne igen inom en minut!
Urinprovet såg visst inte så fint ut, mycket protein och tydligen blod också. Så efter lite funderande sattes Effie på en antibiotikakur. Och så ska hon förståss vila och ha det varmt och skönt ett tag.
Blodprovet borde vi ha svar på på fredag.
Min lilla tant!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar