söndag 20 januari 2013

Rallytävling

Idag har vi tävlat. Rallylydnad alltså.
Åkte ner till Gideå och till en plantskola där Nordmalings bhk brukar få hålla till och träna hund i ett tomt växthus. Jättefin hundträningslokal, stor, ljus och fin men underlaget hade väl kunnat vara bättre. Men man ska inte klaga, vi fick ju vara under tak och skyddade från vinden!
 
Betty var först ut i fortsättningsklassen. Jag värmde upp henne men kände ändå inte att hon var riktigt med. Försökte med köttbullar och så men hon ville gärna nosa och kolla runt. Även sedan, inne på banan var hon ofokuserad och nosig. Hon svajade ganska mkt i position och vi fick -6 poäng för att hon kom för långt från mej. Vi fick även -10 på sitt, stå, gå runt och flera minus för nos och sen.
Hon skulle nog behövt mer tid i lokalen för att kolla runt och nosa av stället.
 
Sally hade start nr 5. Hon var härligt med under uppvärmningen och glad inne på banan.
Hon tyckte dock att det var kallt att sätta ner rumpan på det frysta jordgolvet så vi fick rätt så många minus pga att hon var sen med att sätta sig. Jag fick säga sitt flera gånger.
Sedan när det var spring så studsade hon på bakbenen med sina framben mot mina ben, inte så bra...
Efter hoppet blev hon så glad att hon var tvungen att snurra två varv innan hon kunde gå fot igen. Där trodde jag att vi skulle få många minus men det blev inget alls och jag glömde fråga domaren om det.
 
Sedan var Effie sist ut av de 8 startande. Hon skällde många gånger men tror aldrig att hon skällde mer än en gång, förut skällde hon gärna tre eller fyra skall efter varandra. Så det blev -5 för skall, som dras på helheten.
Det blev även ganska många avdrag för lite bristande samarbete och för att även hon är lite sen när jag ger kommando sitt.
 
Otroligt nog så klarade alla tre gränsen på 70 poäng och gjorde alltså godkända lopp!
Betty 77 p
Sally 80 p
Effie 84 p
 
Så idag var Effie bäst!
 
 Dagens fortsättningsklassbana. En ganska enkel bana men med många "sitt" Även lite klurigt med "sitt, stå, gå runt" efter hoppet där man kommer med lite fart och ska lyckas samla ihop och få kontroll innan sitt, stå. En rolig bana var det iallafall.


1 kommentar:

  1. Hi..hi...Effie var bääääst! Hi...hi... puss på nosen från mig.

    /Ylva

    SvaraRadera