torsdag 31 januari 2013

Kennelhostetider

Hostar, nyser och har feber.
Som tur var så är det matten och inte hundarna som är förkyld.
Har hört flera som fått kennelhosta på sina hundar nu efter tävlingen i Skellefteå. Det är förståss så att det sprids lätt när många hundar samlas i ett ridhus. Så jag bara hoppas att vi slipper det!
Tanken är ju att tävla i rally nästa söndag och sedan i agility sista helgen i februari. Det är en månads isolering minst om hunden har kennelhosta eller om den varit tillsammans med en sjuk hund. Så det blir att vara lite extra försiktig nu framöver.
Effie var ju lite hängig där vid jul och nyår. Jag tror inte att det var kennelhosta för egentligen så hostade hon aldrig. Hon lät som om det var något i nosen. Likt som hundar kan låta när de har noskvalster. Det kom mest när hon varit ute och andats kall luft. Och så märktes det att hon var trött.
Det gick över på en vecka ungefär och ingen av de andra blev dålig så jag tror det var en liten förkylning. Troligen inte så smittsam heller.
De hade kennelhosta för två (eller kanske det var tre) år sedan och då hostade de alla tre så de kräktes.
 
Idag har det bara blivit en lugn koppelpromenad på grubbe. Passade på när jag skulle på affären för att köpa halstabletter. När jag precis stod och skulle sätta in hundarna i bilen stannade en bil bakom mej och en tant klev ur. Hon ville bara så hemskt gärna få hälsa på bedlingtonterriern! Så det fick hon såklart göra. Sally fick hoppa ut ur bilen igen, lös, och hälsa på tanten där på parkeringen.
Det är inte alldeles ovanligt att folk "dyker på "en sådär för att de vill hälsa på bedlisen eller kerryn. Och det är alltid så att de har haft en egen hund av rasen för många år sedan.
Det är lite kul faktiskt. Tror inte att folk med vanligare raser får uppleva det så ofta.
Betty får inte uppmärksamhet pga sin ras utan pga sin frisyr.
Och jag måste erkänna att jag är likadan, ser jag en kerry eller en bedlington på stan så måste jag dit och hälsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar