torsdag 11 augusti 2011

Svängträning och hitta öppningen

I tisdags passade jag på att träna lite agility i Holmsund. Jag skulle figga på ett MH senare på kvällen så det passade bra att ta med hundarna och köra genom lite. Betty som ju kastat sig av gungan på tävlingen fick såklart träna gunga. Hon provade att kasta sig av ett par gånger men då fick hon ingen belöning. Surt! Sen när hon gick hela gungan då jäklar fick hon belöning! Sen körde vi lite hopp med snäva svängar och tunnelträning där hon var tvungen att hitta öppningen själv. Det gick faktiskt mycket bättre än jag trott.
Sally fick oxå en omgång med svängträning. Det tog ett par gånger innan vi kom överens om hur det skulle göras. Naturligtvis måste det tränas mycket, mycket mer men vi har iallafall börjat. Jag måste ropa "SVÄNG" innan hon hoppar, helst nån gång innan sista galoppsprånget före hon hoppar av för hindret. Inte lätt att tajma det precis. Sen ska hon ju lyssna oxå.
Med Betty får jag inte säga "sväng" för tidigt för då svänger hon innan hindret...
Jo, Sally fick också samma tunnelträning som Betty och hon fattade riktigt bra. Kanske dags att jag börjar lita på att dom faktiskt kan ta en tunnel utan att jag är där och knuffar in dem.
Nu ikväll var vi en sväng på Umeå brukshundklubb och tränade med ett gäng umeekipage. Vi byggde upp en rätt svår agilitybana.
Sally var svår. Hon var seg i starten och sen snabb och yvig, sprang bakom ryggen på mej och tog egna hinder. Men det gick bättre och bättre. Sen ville hon gå på gungan så då tränade vi lite på att trycka ner den. Det tycker hon faktiskt är kul!
Betty var inte heller riktigt koncentrerad men gungan funkade utan tvekan så det känns skönt.
Faktiskt var det Effie som gjorde banan bäst av mina svansbarn. Hon får till riktigt snäva svängar runt hinder och jobbade på riktigt bra.
På Lördag åker vi till Åsele för tävling och på söndag är det tävling i Strömsund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar