fredag 29 juni 2012

Veterinärbesök och långpromenad

Idag har vi varit till veterinären. Det blev vaccinering för alla tre och lite extra koll för Effies del.
Hon har haft en liten knöl vid svansroten ett längre tag men den har inte vuxit eller verkat irriterande så jag har avvaktat. Men nu sista månaden har den blivit lite större plus att jag hittade en till knöl en liten bit ut på svansen. Den har jag inte kännt förrut så antingen har jag bara missat den (vilket jag inte tror) eller så har den kommit ganska snabbt. Så veterinären fick känna på dem, troligen talgkörtlar och hon tyckte att vi skulle ta bort dem så snabbt som möjligt för att de inte skulle bli större. Jag antar att det kan vara knepigt att operera bort knölen på svansen för där är ju huden ganska stram så det kanske är svårt att få ihop såret om det är en stor knöl som ska tas bort.
Sedan kollade hon lite på Effies ena öra som hon kliat sig i lite. Vi fick örondroppar som hon ska ha en gång per dag. Och så frågade jag om de mystiska såren som hon ibland har på nosen. Precis där nosen går över i hud och päls får hon små skorpor som det kommer lite var ifrån. Just nu syns det nästan inte men det brukar komma tillbaka efter några veckor. Jag har tvättat och torkat men det verkar inte hjälpa. Veterinären sa att det kunde vara nån immunologisk sjukdom. Att hundar som får sådär på nosen ibland även får irritationer runt klorna. Och det har Effie haft ibland. Jag har tänkt att det varit nåt sorts fukteksem och bara försökt hålla det torrt. Tipset var iallafall att bara smörja med hydrokortisonsalva på nosen när det är så lindrigt som Effie har. Hundar som har mer besvär kan få gå på en kortisonkur.  Nu blev det alltså så att knölarna ska bort på torsdag nästa vecka och då skulle hon även kolla lite mer noga i örat när Effie ändå har fått lugnande. Känns väl lite både och för jag vet att Effie tycker det är jättejobbigt med lugnande och hon är tillräckligt orolig när man kommer till veterinären som det är nu, men nog är det bra att ta bort de där knölarna innan de blir större.

Efter att vi varit hos veterinären tog vi en långpromenad längs älven. Det blåste kallt men var ändå riktigt skönt. Alla tre hundarna fick vara lösa och skötte sig riktigt fint.
Och så måste jag få skryta lite hur duktiga de var (för de är inte alltid så väluppfostrade och lydiga)
Betty var väl ca 15 meter före mej, just vid en krök på stigen. Hon stannade och tittade framåt och jag förstod att hon sett något så jag ropade på henne. Hon vänder och kommer några steg mot mej och då hör jag en hund som skäller där bortom kröken. Ropar igen och säger åt Effie och Sally som är vid mej att stanna och Betty kommer faktiskt! Hon brukar ju gärna springa fram till hundar som vi möter, särskillt om hon får med sig de andra två så de kan skälla ut den mötande riktigt ordentligt. Men idag så kom hon snällt till mej och Effie och Sally stannade tills jag fick på koppel på dem. Och tror ni jag hade godis? Nä naturligtvis inte!! Dålig matte!!
Det var två huskies och deras matte som väntade bakom kröken, de satt och väntade på att vi skulle passera.
Det blev en härlig promenad med älven vid ena sidan och lummig grönska och blommande hundkex på den andra.

2 kommentarer:

  1. Sofia,

    Effies mormor Divan hade en knölpå svansen (ungefär i mitten om man tar efter längden på svansen. Hon fick den när hon var ca 5-6 år och hade den kvar hela livet. Den var i storlek som en hasselnöt. Den växte dit men inte mer. Jag tog aldrig bort den eftersom den stannade i växten. Svår avvägning men bedöm hur stor Effies är och hur snabbt den växer. Såret blir ju klart större om knölen är större.Men är det bara en hasselnöt kanske den stannar där?
    Pussa fina Effie på nosen från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var ju med om att en knöl sprack under huden och blev en varböld stor som ett ägg för flera år sedan och det vill jag inte vara med om igen. Om man visste att de inte skulle växa eller spricka så skulle de ju kunna sitta kvar. Lite beslutsångest har jag men nu är tiden bokad så de här knölarna tar vi bort.
      Självklart pussar jag henne på nosen från dej Ylva!

      Radera