lördag 21 juli 2012

Tävlingsresultat

Jag kanske ska ta och berätta hur det gick för oss på tävlingen i Piteå också.
Jag åkte alltså upp på fredag förmiddag i hällande regn. Som tur var så regnade det inte lika mycket i Piteå. Det var klass 1 agility på förmiddan och kl 14 började rallylydnaden. Betty var först ut av mina hundar med startnr 29 i rally A. Hon gick jättefint och fixade till och med "sitt stå" som jag oroade mej för. Placering 2 med 90 poäng!! Så Betty kan nu sätta titeln RLDN före sitt namn och så får hon starta i fortsättningsklassen i rally.
Sally startade som nr 2 i rally B. Hon var ganska taggad och följde fint ända till "spring" där hon verkligen sprang. Om hon inte suttit i koppel hade hon nog hamnat utanför planen : )
Så där blev det såklart avdrag. Sedan var hon lite ivrig vid "sitt ligg" så hon hann göra sittliggsittligg och fick följdaktligen 10 minus för fel utfört moment. Det räckte iallafall till 81 poäng = RLDN och uppflytt till fortsättningsklass.
Betty hade ju en start till men där var jag kanske inte riktigt fokuserad eftersom vi redan hade vår uppflytt men det blev 77 poäng och ett godkänt lopp.
En massa fina priser fick vi också: två kilo hundfoder, en klicker, ett galler att sätta i bilfönstret, ett halsband med nitar och ett jättefint rundsytt läderkoppel. Halsbandet och kopplet fick Effie i "present" när vi kom hem till stugan igen.

Lördag och söndag var det agility som gällde.
Sally startade i hopp tvåan med två icke diskade lopp som resultat. 5 fel i båda och båda gångerna på slalom. Första loppet drog hon mot domaren, hon kom fint mot slalom i lagom fart och borde inte ha missat men tyvärr. Andra loppet var hon seg som sirap från början och jag lyckades nog tränga ut henne så hon gick in fel i slalom. Efter slalom ökade hon farten från snigel till rallybil och det blev massor med stooora svängar fast jag verkligen försökte ropa på henne och förbereda henne för svängen.
Betty debuterade i agility tre på lördag och vi fixade faktiskt ett nollat lopp! Det räckte till en tredje plats och faktiskt våran allra första SM pinne!! 
Resterande tre lopp är inte mycket att skryta över, disk, disk och disk. En av diskningarna får Betty ta på sig då hon tre gånger springer upp på A-hindret istället för att ta tunneln som låg under fast jag nästan trycker in henne i tunneln. Eller så är det så att det är jag som varit dålig på att träna just det...

Jag är ändå nöjd med helgen, jag har inte varit lika nervös inför mina starter i trean och det känns bra. Lite lagom nervös är väl bra men inte så nervös att jag inte kan koncentrera mej alls. Hoppas att det har släppt nu så jag kan köra agility som jag brukar och inte bara fjanta runt och knappt komma ihåg banan och att jag har en hund som ska visas runt den.




Nästa tävling blir i Drängsmark första helgen i Augusti, blir kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar