tisdag 10 juli 2012

Träningstävling

Igårkväll åkte vi till Nordmaling för att vara med på en träningstävling i rallylydnad. Jag anmälde alla hundarna, var lite osäker på Effie men hon är ju så obrydd av stygnen och lika pigg som vanligt så hon fick vara med. Hon startade som nr 3 i nybörjarklass och började med några entusiastiska skall som vi fick några minus för... Sedan var hon tyst och ganska följsam. Det blev något sent sättande och så snurrade jag åt fel håll vid en skylt så där får jag ta på mej 10 minuspoäng! Men slutade på 77 poäng så det är klart godkännt.
Betty hade start nr 7. Jag var lite orolig för alla myggor men hon var ändå koncentrerad på mej nästan hela banan. Vid en skylt fick jag locka henne lite extra för hon satt och jagade myggor. Det blev 94 poäng för henne och vi vann faktiskt nybörjarklassen!
Sally hade jag anmält till fortsättningsklass. Vi har inte gått igenom alla skyltar ännu på kursen som vi går men det var ju ett bra tillfälle att se vad som behöver tränas tänkte jag. Sally var supertaggad! Nästan på gränsen till att explodera kändes det. Jag fick inte göra några stora rörelser eller berömma för glatt för då skulle hon nog ha börjat hoppa upp på mej.  Vi fick lite minus vid första skylten för att hon var överdrivet fysisk, alltså hon hoppade på mej. Sedan var hon bara tvungen att gå och kolla vad som fanns i matskålen vid åttans frestelse. Man ska gå mellan två matskålar med godis och hunden får inte gå dit och kolla. Men jag är supernöjd med hela 92 poäng och en andra plats!
Sedan var vi faktiskt med i avancerad klass också. Där har vi inte tränat på ett enda moment men vi var med för att fylla ut startfältet lite. Där var Sally inte lika taggad, den banan låg på gräs och de tidigare på grus och Sally var mer nosig och ofokuserad. Några moment fick vi 10 minus på men det var moment som vi aldrig testat tidigare så det var väl inte så konstigt. Slutade på 51 poäng vilket väl inte är så bra men då har vi ju något att träna på.

Idag åker vi upp till stugan för att ha semester några dagar innan vi åker upp till Piteå på fredag. Sally ska tävla rallylydnad där och jag hoppas såklart på ett tredje godkänt lopp och uppflytt till fortsättningsklass. På lördag och söndag är det agility som gäller för Betty och Sally. Effie får stanna hos mina föräldrar. Hon får ju inte tävla pga karensen från det lugnande medlet hon fick hos veterinären så hon har det bättre i stugan hos mamma och pappa. På tävlingsplatsen får hon ju mest bara sitta och vänta.
Kamera och filmkamera kommer att följa med så förhoppningsvis blir det lite bilder och kanske film till veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar