måndag 22 april 2013

Effies veterinärbesök

Vi var på plats 8.30 men då det redan var ganska många hundar där så fick vi vänta lite på vår tur. Veterinären började med att väga tanten och faktiskt så har hon blivit lite rund... Hon vägde lite drygt 12 kilo före jul och före kastreringen. Nu väger hon 13 kilo. Så det blir till att ge lightfoder framöver.
Vi försökte kolla i Effies mun men det var svårt då hon inte bara ligger och gapar snällt när någon är och gräver långt in i munnen. Vem skulle väl göra det? Så hon fick lite lugnande för att vi skulle kunna göra en ordentlig undersökning.
Det tog ganska lång tid innan hon blev trött, tjuriga terriertanten. Under tiden så hann det komma in ett akutfall så vi fick vänta lite till.
När vi sedan skulle undersöka igen så var hon inte tillräckligt lugn. Hon kämpade emot och det var väldigt svårt att se ordentligt så hon fick lite mer lugnande.
Då gick det bra. Och skönt nog så hittade veterinären inget fel i munnen eller i halsen på Effie. Vi fick beröm för att hon har så fina tänder! Jag var ju lite orolig för att knölen som opererades bort i somras kanske kunde vara på väg tillbaka men det varken syntes eller kändes något som ens kunde liknas vid en knöl.
Så munnen och tänderna är det iallafall inget fel på! Skönt.
Ordinationen blev att ge ett veterinärfoder som är snällt mot magen och att ge en medicin som jag ej minns namnet på för att minska syran i magen. Troligast har hon en magkatarr. Jag fick inte ut medicinen idag på apoteket för den fanns inte inne. Måste vänta till på onsdag för att få den om jag inte kan smita iväg från jobbet imorgon eftermiddag.
Lilla tanten, kan hon inte bara få vara pigg? Jag vill ju att hon ska hänga med i flera år till!

1 kommentar:

  1. Om det är magkatarr så är det ganska vanligt på rasen. Men ofarligt. Det kan göra mer eller mindre ont på dem. Något som jag vet hjälper är att se till att de har mat i magen hela tiden. Dvs ge dem lite men ofta. Att inte låta magen bli tom. Ge sent på kvällen och tidig morgon och sedan några mellanmål på dagen....om man har möjlighet. PS: Jag hälsade på Effies morbror i lördags, han blir 13 år nästa vecka. Han hör dåligt, har få tänder kvar och har prostatatjafs men i övrigt still going strong. Krama Effie
    /Ylva

    SvaraRadera