onsdag 17 april 2013

Sy skor till hund

Sally behöver ju som bekant små sockar på vintern när de är kallare än -12 grader.
Jag har köpt flera olika sorter men de jag tycker funkar bäst är faktiskt dem jag sytt själv.
De sockar som hon har använt i vinter och förra vintern är ganska slitna nu så jag har sytt nya.
Tog bilder så jag kan visa hur jag gjorde. Denna gång gjorde jag en annan modell än de hon haft förrut. Vet inte om de är bättre men det var kul att testa något lite svårare att sy.
 
Bitarna som behövs. En rund bit som är kanske 1,5 cm bredare runtom än hundens tass, en stor bit som är så lång att den räcker runt omkretsen på den runda + lite till och så bred som man vill ha den. Ska gå lagom långt upp på hundens ben, inte över hasen/ handloven. Kardborreband och så hade jag lite reflexband som jag ville använda. Det är såklart inte nödvändigt.

Fördelen med fleecetyg är att man inte behöver sicksacka kanterna och att det är lite stretchigt.
Sy fast den runda delen med den rektangulära. Jag nålar inte. Det är fegt!! Lite trixigt är det att sy ihop de här bitarna men det behöver inte bli perfekt. Bara det sitter ihop är det bra.


Vänd så rätsidan kommer utåt, då ser skon ut så här.

Här har jag sytt fast reflexen och ska sy fast kardborrebandet.

Andra biten kardborre på väg att fastna. Kardborrebanden ska sitta ganska nära varandra. När man sedan drar åt kring hundens ben så är det bra att det är stretchigt tyg så det når ihop. Sitter kardborrebanden för långt ifrån varandra så blir det svårt att få dem att fästa ihop. Svårt att förklara men gör såhär så blir det bra!  ; )

Nu ser skon ut såhär. Då är det dags att vända den ut och in.

Sy ihop räta mot räta. Lite trångt kan det bli när kardborrebanden måste rymmas där inne men det funkar. Det går inte att sy fast kardborrebanden efter att man sytt ihop skon.

Jag klipper bort överflödigt tyg utanför sömmen för att det inte ska bli så knöligt för tassarna.

Fyra färdiga små skor.

Modellen måste såklart testas. Tror de kommer att funka men det får vi inte se förrän nästa vinter. Nu ska det bli vår och sommar!!


1 kommentar:

  1. Himmel vad du är duktig...och fina blev dom oxå!
    / Alva

    SvaraRadera