måndag 20 augusti 2012

Agility och grytprov

I fredags följde jag med en vän som skulle träna sin borderterrier i ett konstgryt. Det var intressant att se på. Hunden var jätteduktig fast det var varmt och såklart trångt och mörkt i gångarna.
Lördag och söndag var vi i Luleå och tävlade agility. Betty gjorde ett nollat lopp men vi var flera som nollade så det blev "bara" en fjärdeplats. Sally gjorde två jättefina lopp men tyvärr med 5 fel för vägran, det var jag som visade fel eller stod fel. Men hon har haft jämn och bra fart och i andra loppet hade hon supertighta svängar, slickade hinderstöden och det är inte likt henne. Kul, hoppas det håller i sig! Det var roliga och snabba banor hela helgen.
På hemväg på söndagen så stannade vi till igen i Myckle för grytanlagsprov. Då var det en riktig grävling och inte bara ett skinn som fanns i buren vid grytet. Mycket intressant att se hur de olika hundarna jobbade. Det gjordes även ett apporteringsprov där hunden skulle dra fram en hel (död) räv ur grytet. Det kan inte vara alldeles enkelt för en hund men borderterriern som jag följde klarade både apporteringen och anlagsprovet med glans!
Undrar hur mina hundar skulle bete sig i en sådan situation?

1 kommentar:

  1. Säkert kul att titta på...men jag skulle nog vara rädd för att hunden skulle fastna eller nåt.. :-(

    SvaraRadera