söndag 5 augusti 2012

Effie och agility i Drängsmark

Effie är som en ny hund! Jag gissar att hon gått med den där inflammationen ett längre tag men det har liksom inte brutit ut riktigt. I fredags var hon plötsligt som en unghund igen när hon hoppade ur sängen. Busig, glad och hungrig! Medicinen har verkligen fungerat! Och det är så kul. Det är väl så att när det smyger sig på så märker man inte lika fort att något är fel. Hon har varit lugnare, ätit långsammare och varit allmänt "tantig" och jag har tänkt att, ja hon är ju snart 10 år så då får man väl lov att vara lite tantig och så. Så det är så kul att hon är pigg igen.

Ja ja, till helgen. Åkte upp till Drängsmark i fredags där det var DM i agility på eftermiddagen. Lagklassen började. Vi hade ett mixat lag från Nordmaling, två small och två largehundar. Betty, Bonzo, Tuva och Livv. Det gick väl inte så bra för vårat lag, tre diskningar...
I individuella klassen körde jag bara Betty. Vi kom i mål i agilityloppet med några fel men diskade oss i hopploppet.
Vi bodde som vanligt på Ångsågen i Drängsmark, mysigt och lugnt boende bara nån kilometer från tävlingsplatsen.
På Lördagen var det agilityklasser som gällde. Två stycken. Betty hoppade kontaktfältet på balansen och så var jag fel när hon skulle in i slalom så hon gick in i andra porten så där blev det 10 fel. Hon var lite seg. I andra loppet så var det slalom igen, typ samma sak och så hoppade hon av från gungan innan den slog i marken så 10 fel där med. Hon har haft det jobbigt med gungan nu ett par tävlingar, vet inte riktigt varför. Blir att träna mer på den.
Idag, söndag så körde vi två hoppklasser. Betty var mer på hugget idag och första loppet lyckades vi faktiskt nolla men det blev ändå "bara" en fjärde plats. Men jag är nöjd med det. Andra loppet var det jag som klantade mej, hamnade på fel sida och drog Betty fel så vi blev diskade. Där skulle jag ju såklart kört banan klart tävlingsmässigt men blev så blockerad i skallen att jag bara tog slalom och så några hinder för att komma ut från banan så fort som möjligt. Dumt!
Sally som vilat sig i form inför sina lopp var sååå duktig! Första loppet var väl lite vingligt och några svängar kunde varit bättre men överlag så var det bra svängar, bra fart och hon gick att styra. Felfria till sista hindret där hon fick en såndär storsväng och sprattlade sig över men rev. Sista hindret!! Om inte om varit så hade vi kommit tvåa med en pinne. Nu blev vi trea med 5 fel. Nu har hon ju tre pinnar redan, jag har bara inte tagit beslutet att flytta upp till klass tre så jag behöver ju inte känna nån press att vi ska ta pinnar.
Andra loppet var hon lite seg i starten, som vanligt och så tog jag i lite för hårt vid en sväng så hon svängde innan hindret så det blev ju en vägran. Sedan flöt det på bra  fram till tredje hindret innan mål som var en tunnel. Där gick hon in men kom ut i samma öppning och hann hoppa hindret efter så det blev en disk. Men ändå ett okej lopp, följsam, snabb och glad.
Jag är ganska nöjd med helgen, det är jag som klantat mej mer än vad hundarna klantat sig så det blir till att skärpa till sig till nästa agilitytävling.
Det är i Luleå om ca 2 veckor. Nästa tävling är dock till helgen i Timrå då vi ska tävla rallylydnad, debut i fortsättningsklassen för Betty och Sally. Effie har chans på uppflytt från nybörjarklassen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar